10x jezelf motiveren als je geen fut lijkt te hebben

Soms heb je van die dagen dat je niets voor elkaar krijgt. Zelfs een sterke bak koffie lijkt je niet te kunnen motiveren. Je ploft op de bank, terwijl de to-do-lijst je roept. Ik zeg niet dat ik de antwoorden heb, maar dit zijn mijn manieren om mezelf weer op gang te krijgen.

futloos

“Na de vakantie ga ik de dingen weer oppakken” vertelde ik mezelf. De scholen zijn al twee weken actief, maar het lukt me niet te doen wat ik wil. Te moe om me te concentreren, teveel aan mijn hoofd om de dingen gedaan te krijgen. Nu de kinderen weer op school zitten moet ik mezelf toch makkelijk kunnen motiveren? Vanzelf gaat het niet, dus er moet meer uit de kast gehaald worden. En met deze tips lukt het me eigenlijk altijd.

10x jezelf motiveren

1. Ruim op
Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ik bedoel niet dat je er met een sopje doorheen moet, maar het speelgoed van de kinderen aan de kant, de stoelen weer rechtzetten. 5 minuten opruimen kan al een heleboel schelen.

2. Zet een lekker muziekje op
Rustgevende pianomuziek om je gedachten erbij te houden, of juist lekkere upbeat muziek om in beweging te komen. Soms kan de juiste tune het verschil maken.

3. Licht
Licht, en bij voorkeur daglicht, hebben een positieve uitwerking op het seratonine- en melatoninelevel in ons brein. Gooi de gordijnen open en vul je huis met al dat opwekkende licht.

4. Lucht
Een slecht geventileerde ruimte kan ervoor zorgen dat de CO2 concentratie te hoog wordt. Hierdoor krijg je een slaperig gevoel. Laat de boel even doortochten en je zal je een stuk actiever voelen.

5. Maak een gedaanlijstje
In plaats van de to-do-lijst die altijd maar zwaar op de schouders ligt schrijf je op wat je al gedaan hebt die dag. Het kan heel motiverend werken om op te schrijven wat je al gedaan hebt gekregen.

>> Lees ook: Mutsen op de Veluwe – Het stoffige imago van de thuisblijfmoeder

6. Maak je to-do-lijst klein
Moeten er echt dingen gedaan worden, schrijf dan alleen het noodzakelijke op. Niet meer dan 3 dingen. Dit is overzichtelijker en maakt het voor jezelf minder chaotisch.

7. Begin makkelijk
Soms lukt het je niet om te beginnen, omdat je enorm tegen iets opkijkt. Begin met iets makkelijks om jezelf in beweging te krijgen.

8. Begin met het moeilijkste
Een beetje tegenstrijdig met het voorgaande. Toch kan beginnen met datgeen waar je tegenop kijkt de oplossing zijn. Als je het al dagen voor je uit schuift, begin er nu mee of zet het voor morgen als eerst op de planning. Schuif het niet meer vooruit, maar gewoon even doorbijten.

9. Erop uit
Wordt het je allemaal even teveel, komt er niets meer uit je handen en krijg je geen creatieve gedachten meer? Ga buiten een rondje lopen en laat het van je afvallen. Na een blokje om probeer je het gewoon weer opnieuw.

10. Let it go
En soms moet je accepteren dat er dagen zijn dat het gewoon even niet lukt. Slecht geslapen, de tijd van de maand, zeurende kinderen. Soms heb je je dag niet en dat mag ook.

Hoe krijg jij jezelf weer in beweging?

error

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge