Ervaring wake-up light- Een nachtmens in de ochtend

Elke ochtend is het weer een strijd om uit bed te komen. Het liefst draai ik me nog 6x om en verlaat ik mijn bed niet eerder dan als de klok 9 uur slaat. Met kinderen lukt dat natuurlijk nooit. Ik sleep me dus elke ochtend weer uit bed om een paar uur later pas op gang te komen.

Philips Wake-up Light

Op vakantie heb ik er vaak weinig moeite mee om mijn luchtbedje af te komen. Met een dun tentdoek die ons beschermt van het licht ben ik met de eerste zonnestralen al wakker. Zelfs nog voor de kinderen hun ogen open doen. Ik heb er vaak over nagedacht om met de gordijnen open te slapen, maar met een lantaarnpaal die recht in mijn snuffert schijnt is dat geen optie. Ook heeft het deze wintermaanden geen zin, nu de zon lang na het ontwaken van mijn kinderen pas opkomt.

Ik heb er lang over gedaan om een wake-up light aan te schaffen. Als het niet werkt is een nieuwe lamp toch een dure aankoop. Toch begon het nodig te zijn, toen ik steeds vaker de kinderen alleen naar beneden liet gaan.

Hoe werkt een wake-up light

Door middel van licht wakker worden is de meest natuurlijke manier om wakker te worden. Elke kampeerder zal zich hier wel in herkennen. Tijdens een vakantie met de tent lijkt je biologische klok herstelt te zijn en kan je na een paar nachtjes in de tent met gemak om 7u je bed al uit komen.
Met een lichtwekker, of wake-up light zoals Philips het noemt, wordt de zonsopkomst nagebootst door lamgzaam het licht in sterkte te laten toenemen.

Een groot probleem bij het wakker worden door een wekker is dat we tijdens een verkeerde fase van onze slaap gewekt worden. Een slaapcyclus heeft verschillende fases, waaronder de lichte, de diepe en de REM slaap. Om fris en fruitig wakker te worden dien je tijdens de lichte slaap te ontwaken. Soms wordt beweerd dat je je wekker na een meervoud van 90 minuten (de lengte van een cyclus) af moet laten gaan of er wordt aangeraden om via een app je slaapritme in de gaten te houden en je te laten wekken tijdens je lichte slaap.

Met licht van de zon of een lichtwekker wordt je automatisch wakker tijdens de lichte slaap. Daarbij stopt het ook de aanmaak van melatonine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je ’s avonds, als het begint te schemeren, je slaperig wordt. In een donkere kamer wakker worden, zorgt er dus voor dat je melatoninelevel net zo hoog blijft en je de moeheid blijft voelen..

Ervaring

Een tijdje geleden stonden mijn ouders bij me op de stoep met een ouderwetse Philips Wake-up light op de stoep. Voor 5 euro hadden zij dit exemplaar in een kringloopwinkel op de kop kunnen tikken. Hij werkt nog prima en verkeert in uitstekende toestand, al mist hij natuurlijk de handleiding.

Op het eerste gezicht weet ik niet goed wat ik met het aparaat moet. 3 draaiwieltjes en een hendeltje en verder geen uitleg. Gelukkig hebben we google en al snel vind ik de handleiding en het blijkt allemaal heel makkelijk te zijn.

Mijn eerste ochtend ontwaken met de lamp was een hele nieuwe ervaring. Ik spring nooit vrolijk mijn bed uit, maar ik heb enige tijd nodig om op te starten. De lamp begon een half uur voor ik mijn bed uit moest te branden. Natuurlijk was ik geneigd om me om te draaien en mijn deken over mijn hoofd te trekken, maar voor ik in beweging was gekomen was ik al wakker genoeg om te beseffen dat ik eruit moest en aan mijn dag moest beginnen. Geen slopende moeheid die me kostte wat het kost in mijn bed wilde houden. Geen slaapdronken verschijnselen. Deze ochtend kon ik vrij makkelijk mijn bed uit en was ik klaar voor de dag.

Nooit meer moe wakker worden

Om nu echt te zeggen dat je door de wake-up light nooit meer moe wakker zal worden is misschien iets teveel gezegd. Natuurlijk heeft voldoende nachtrust en een gezonde slaap er alles mee te maken hoe je je ’s ochtends voelt. Toch merk ik een groot verschil met het wakker worden met en zonder de lamp. Ik weet nu dat als ik moe wakker wordt het aan mijn bedtijd heeft gelegen. Ook kom ik ondanks de korte nacht eerder opgang dan voor ik met de wake-up light wakker werd. Ik draai me het liefst nog een keertje om, maar ik ben wakker. Wakker genoeg om fris en fruitig aan mijn dag te beginnen.

Word jij ’s ochtends ook moe wakker?

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge