Ik ging op dieet en dit leverde het me op

Een tijdje geleden schreef ik er al over. Ik wilde weer op dieet, maar twijfelde of dat nou echt zo’n goed idee is met mijn verleden? Wat zijn nou een paar extra kilo’s en waarom zou ik daarvoor op dieet willen. Toch heb ik weer een tijdje calorieën geteld en dit leverde me het uiteindelijk op.

op dieet

Een ondwingbare snaaidrang was het gevolg na een al niet zo’n goede ervaring met de implanon. Mijn eetpatroon was helemaal in de war en ik zat de hele dag te snaaien. Mijn hoofdmaaltijden werden steeds ongezonder en tussendoor bleef ik zoetigheid naar binnen werken.Mijn manier van op mijn voeding letten is calorieën tellen. Ik doe niet aan koolhydraten arm of volgens een ander zogenaamd ‘slim plan’. Ouderwets calorieën tellen is toch wat het beste werkt. Het gaat er tenslotte om dat je minder eet dan dat je verbruikt.

Weet wat je eet

Door bij te houden wat je eet ben je heel bewust bezig met wat je in je mond stopt. Je gaat niet voor de volledige rol koekjes, maar pakt er netjes 1 of twee. En natuurlijk was dit soms lastig. Ik had trek en wilde alles opeten, maar moest er niet aan denken om 12 koekjes in te voeren in plaats van 2. Weet je wel niet hoeveel calorieën dat zijn?! Ook realiseerde ik me weer dat bepaalde dingen juist meer of misschien zelfs minder energie bevatten. En dat gezonde keuzes soms echt de beste keuzes zijn.

Honger- en verzadigingsgevoel

Doordat ik bewust bezig was met mijn voedingspatroon leerde ik ook bewust naar mijn lichaam te luisteren. Had ik echt voldoende gegeten na die twee koekjes? En als ik nog trek heb, is het dan honger of is er wat anders aan de hand? Heb ik nu honger of heb ik eigenlijk dorst? Heb ik echt genoeg op na 2 koekjes, of moet ik misschien vroeg gaan eten vandaag? Vaak kwam het voor dat ik een uur voor de maaltijd de honger begon te voelen. Uiteindelijk duurde het langer dan gepland voor de maaltijd op tafel stond en was de honger al grotendeels gezakt. De honger zat soms ook gewoon tussen mijn oren. Door te gaan opletten wat ik eet leerde ik de verschillende signalen van mijn lichaam te herkennen en voelde ik naar welke hongergevoel ik moest luisteren en leerde ik ook te voelen als ik echt genoeg gegeten had.

Motivatie voor fittness

Bezig zijn met je lichaam geeft in mijn geval veel motivatie om ook weer te gaan bewegen. Ik wilde weer rennen, al is dat met mijn twee kinderen nu even geen doen. Toch ben ik maniertjes gaan zoeken om meer in beweging te komen. Lekker in en om het huis bezig zijn of toch een stukje gaan wandelen. Lichaamsbeweging hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Alles wat meer is dan bankhangen is soms al voldoende. En als je eenmaal bent begonnen krijg je vanzelf de smaak te pakken.

Uiteindelijk ben ik 1,5 kilo afgevallen. Niet van die ene week calorieën tellen, maar van het bewuster bezig zijn met eten en meer in beweging komen. Ik ben nog niet op mijn oude gewicht, maar dat hoeft eigenlijk ook niet. Ik voel me weer een stuk beter in mijn lichaam en heb niet continu een snaaidrang. Diëten hoeft niet alleen een manier te zijn om kilo’s kwijt te raken. Het kan ook een hele goede methode zijn om je lichaam en geest wat meer in contact te laten zijn. Bewust te voelen wat je voelt en wat je nodig hebt. En soms gewoon even doorbijten en niet direct naar de koekjes te grijpen.

Waarvoor zou jij op dieet gaan?

error

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge