Mama is moe – Tips tegen de moeheid

Het is algemeen bekend. Moeders zijn moe. Sommige dagen wat meer dan andere dagen en soms heb je het gevoel dat het nooit meer goed komt. Maar blijf jij wachten tot de tijd komt om weer een keer uit te kunnen slapen? Bijslapen met kleine kinderen om je heen is geen optie, maar gelukkig zijn er meer manieren om de moeheid te bestrijden.

Ga sporten

Je zult het al heel vaak gehoord hebben en misschien heb je het zelf ook al regelmatig gedacht. Sporten zou goed zijn tegen moeheid. Je krijgt er meer energie van en slaapt er beter door.

Met kinderen is het lastig om tijd te vinden om te gaan sporten. Ze naar de oppas brengen is soms vermoeiender dan sporten op zich. Dit maakt een bezoekje aan de sportschool niet echt aantrekkelijk. Ook buiten gaan sporten als de kinderen aan het spelen zijn gaat niet altijd even gemakkelijk. Voor je het weet ren je achter je kinderen aan in plaats van dat je volgens het schema rent. Grondoefeningen doen in je eigen huis kan een oplossing zijn. Echter kunnen kleine klimgeitjes dit als uitnodiging zien.

Probeer eens mét je kinderen te sporten. Volg een yogales voor kinderen via youtube of doe oefeningen waarbij je de kinderen gebruikt als extra gewicht. Zoek een pad uit waar je je kinderen goed kan zien en ren een paar keer heen en weer. Je kinderen betrekken bij het sporten maakt het voor jouw niet alleen makkelijker om de stap naar sporten te maken, ook voor je kinderen kan het een leuk spel zijn en het is goed voor hun lichaam. Ook zij zullen hier beter van gaan slapen, wat ook bevoordelijk is voor jouw nachtrust.

Ga naar buiten

Nu de ergste winter weer voorbij lijkt te zijn (al weet je het nooit in Nederland) zal je ongetwijfelt al een keer de zon in zijn gegaan. Voelde jij je daardoor ook een stuk fitter? Dit is niet heel gek. De zon heeft vele positieve uitwerkingen op het lichaam en is een goede methode om vermoeidheid te bestreiden.

Onder invloed van zonlicht stopt de aanmaak van melatonine. Het hormoon dat ons moe maakt, zodat we ’s avonds willen gaan slapen. Het is dus niet vreemd dat wij ons in de winterse maanden een stuk vermoeider voelen dan in de zomer. In de winter zou je gebruik kunnen maken van daglicht lamp, maar probeer zoveel mogelijk van het natuurlijke zonlicht te pakken. Doe de gordijnen open en ga naar buiten.

Direct zonlicht op de huid heeft ook als voordeel dat het lichaam vitamine D aanmaakt. Vitamine D is goed voor je energie en voor je botten en spieren. Je wordt er altijd voor gewaarschuwd om je ten alle tijden te beschermen tegen de zon, maar het is ook belangrijk om ook eens de zon op je blote, niet ingesmeerde huid te laten schijnen. Kies een moment van de dag dat de zon niet op zijn sterkst is en ga naar buiten (dus niet tussen 12 en 3). Gaan bakken in de zon is niet de bedoeling. Een kwartiertje met je blote armen is al genoeg voor je dagelijkse dosis vitamine D.

Zet apparaten even uit

Een momentje de kinderen voor het scherm zetten. Het klinkt zo verleidelijk. Vooral als je zelf tot niet veel meer in staat bent dan alleen te netflixen. Maar zet voor de verandering alles eens uit. Geen tv, geen radio, geen telefoon met een continue stroom aan notificaties. Ongemerkt krijgen we zoveel prikkels van al deze apparaten. Op de achtergrond hoor je de radio, terwijl de kinderen allerlei geluiden uit de tablet laten komen en jij scrolled eindeloos door instagram. Zoveel geluiden, zoveel muziekjes, zoveel informatie.

Even stilte creeëren in huis is voor zowel jou als voor de kinderen fijn. Zij worden in hun spel niet afgeleid door een liedje op de radio en spelen zoet door. Jij hoeft je aandacht niet steeds te verdelen tussen de kinderen en je telefoon of radio.

Afleiding is voor het brein heel vermoeiend. Je brein schakelt continu tussen de verschillende taken. Steeds weer moet je brein zich opnieuw instellen op de andere taak. Het luisteren naar de radio, het lezen van je instagram, het kijken naar je kinderen. Jij denkt eventjes op de bank tot rust te komen, maar je brein draait overuren. Creeër voor je brein ook eens een momentje rust.

Doe iets wat je al lange tijd wil doen

Je hebt misschien het gevoel dat je een uitputtingsslag heb moeten voeren, maar je huis vertelt een ander verhaal. De klusjes stapelen zich op. Hetgeen waar je nu nog aan toe komt is het speelgoed van de kinderen opruimen en er een keer een stofzuiger doorheen halen. Je begint je langzaam te ergeren aan alle klusjes die blijven liggen en het hangt als een blok aan je been. Herkenbaar?

Pak toch eens één van deze klusjes aan. Ruim je kast uit, spit de tuin om, zoek je post door. Begin niet gelijk met een lange takenlijst, maar doe iets waar je tegenaan loopt.

Het afronden van een taak zal het belongingscircuit in je hersenen activeren. Je krijgt een goed gevoel na het afronden van een taak doordat er dopamine vrij komt. Ook motiveert dit je weer om andere dingen te gaan doen, waarna je weer meer dopamine krijgt. Kortom, het eerste stapje maken zorgt ervoor dat je de vicieuze cirkel van moeheid om kan keren en je weer energie hebt om de dingen te doen.

Met welke tip ga jij het eerst mee aan de slag?

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge