Onzekerheid – Wat kan je eraan doen?

Onzekerheid is één van de meest vervelende eigenschappen die je kan hebben. In het ergste geval is het zo verlammend dat je de deur niet meer uit komt. Als je ‘geluk’ hebt lig je uren wakker, te piekeren over de meest kleine dingetjes. Om van je onzekerheid af te komen is lastig. Ik deel je de tips die mij hebben geholpen in de afgelopen jaren om me zelfverzekerder te voelen.

De weg naar zelfverzekerdheid is niet makkelijk geweest. Door een depressie werd mijn onzekerheid zo heftig dat ik met moeite de deur uit kwam. Hoe vaak het niet is voorgekomen dat ik feestjes af heb moeten zeggen, omdat ik met buikpijn op bed lag. De onzekerheid nam werkelijk verlammende vormen aan.

Door middel van therapie en medicatie ben ik van mijn depressie af gekomen. Ook groeide door de therapie mijn zelfverzekerdheid. Maar de echte groei heb ik de afgelopen jaren gemaakt. Het is iets wat soms doodeng en vaak erg zwaar is geweest. Het opstellen als zelfverzekerd persoon en de onzekerheid geen kans geven om me in de nachten wakker te houden voelde soms erg nep. Alsof ik mijn eigen ik aan het verloochenen was. Achteraf gezien geeft het me juist meer de kans om mezelf te zijn en voel ik me beter dan ooit.

Wat te doen aan onzekerheid

Zo slecht ben je nog niet

Onzekere mensen zijn er een ster in om zichzelf naar beneden halen. Het enige waarvan ze zullen toegeven dat ze er goed in zijn. Maar zo slecht ben je helemaal niet. Door realistisch naar jezelf te kijken zul je positieve dingen bij jezelf gaan zien. Bekijk jezelf eens door de bril van een ander.

Het zal in eerste intantie moeilijk zijn om de positieve punten te benoemen. Begin klein. ‘Mijn haar zit vandaag leuk’ of ‘ik vind dat ik goed kan schrijven’. Je hoeft het niet gelijk van de daken te schreeuwen. Het toegeven aan jezelf is al een eerste stap.

Luister en hoor de complimenten

Als je continu op jezelf neerkijkt, zul je de mensen die tegen je opkijken niet zien of horen. Een compliment sla je al snel in de wind. Je hoort het niet eens en je slaat al helemaal niet op wat er wordt gezegd. Luister eens goed wat iemand over je te zeggen heeft. Wat zei die ene vriendin nou laatst?

Complimentjes kunnen ook verborgen zitten in wat iemand zegt. ‘Ik ben jaloers op jouw haar, het wordt tijd dat we samen weer wat leuks gaan doen, als ik bij jou ben krijg ik gelijk zin om mijn huis te veranderen’. Wat ze er eigenlijk mee bedoelen is, je hebt mooi haar, je bent een leuk persoon om mee om te gaan, je hebt je huis leuk ingericht.

Wuif de complimenten niet weg. Als iemand dit over zichzelf zou zeggen, zou je dat toch ook niet doen? – ‘Ik ben zo blij met mijn haar vandaag.’ ‘Doe toch eens normaal.’ – Eigenlijk gewoon brutaal toch? Waarom doe je dat dan wel naar jezelf. Bedank diegene en sla het complimentje op. Je zal ervan groeien en zekerder worden van jezelf.

Iedereen heeft het

Ik ken maar weinig mensen die niet in meer of mindere mate onzeker zijn. Hoe zeker iemand ook in het begin kan overkomen, er is altijd iets waar ze aan twijfelen. Er zijn mensen die de telefoon niet op durven te nemen, mensen die je niet op iets aan durven te spreken of blijven twijfelen over dat ene zinnetje wat ze tegen je zeiden. ‘Waarom zeg ik zulke dingen toch altijd’ heb ik mensen, waar ik tegenop kijk, al zo vaak horen zeggen. Besef dat je niet de enige bent. Het kan je minder alleen laten voelen in de onzekerheid en het misschien zelfs minder erg laten zijn. Als iemand waar ik tegen op kijk al onzeker is, waar maak ik me dan druk om?

Steeds een stapje verder

Uiteindelijk zal je merken dat er genoeg dingen zijn waar je goed in bent. Maar hierin blijven hangen zal je niet gelukkig maken. Jezelf blijven ontwikkelen is belangrijk voor je zelfwaardering. Direct een nieuwe opleiding starten is een grote stap, al is dit wel iets wat je misschien op je wensenlijstje hebt staat. Kijk eens welke kleine stapjes je kan ondernemen om je doel te bereiken. Misschien kan je in plaats van een opleiding volgen wel een aantal artikelen lezen die gericht zijn op die opleiding. Durf eens in de winkel voor jezelf op te komen, voor je dit probeert op je werk of bij je familie. Er zijn altijd kleine stapjes die je kan maken. Hoe vaker je deze kleine stapjes maakt, hoe zekerder je je hierover gaat voelen.  Uiteindelijk kan je door naar de volgende stap.

Fake it till you make it

En is het tijd om een grote stap te maken, dan kan je altijd doen alsof er niets aan de hand is. Zet een glimlach op en ga ervoor. Je kan jezelf makkelijk voor de gek houden. Embodiment, zoals ze dat in de psychologie noemen. Dat betekent dat lichamelijke ervaring ons denken en voelen kunnen beïnvloeden. Een pen tussen je tanden houden kan je een vrolijk gevoel geven, doordat je je lachspieren aanspant. Een verzekerde houding aannemen, kan je een verzekerd gevoel geven, omdat je de juiste spieren daarvoor gebruikt. Fake it till you make it is niet zomaar iets wat er gezegd wordt. Er zit een hele psychologie achter en nu je dit weet kan je daar goed gebruik van maken!

Deze tips zullen je niet in één keer de ‘queen of confidence’ maken, maar je komt er wel mee vooruit. Ze hebben er bij mij voor gezorgd dat ik liever ben voor mezelf en dat ik weer dingen aan durf te pakken. En zolang ik op deze manier doorga, kom ik steeds een stapje dichter bij mijn zelfverzekerde ik.

Waar kan jij heel onzeker van worden?

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge