Wat als je partner depressief is – Hoe help je iemand met een depressie

Een paar jaar geleden zat ik in een zware depressie. Het was een extreem gevoel van somberheid en uitzichtloosheid. Al die tijd heeft mijn man mij bijgestaan. Het is niet alleen een heftige tijd voor mij geweest, maar ook voor hem. Achteraf besef ik me eigenlijk pas hoe zwaar dit voor hem geweest moest zijn. Samen met mijn man schreef ik dit artikel om jou wat extra handvatten te geven.

Zoek hulp

Iemand met een depressie heeft hulp nodig. Je kan dit niet zelf oplossen. Een depressie is een ziekte en gaat vaak niet vanzelf over. De stap om hulp te zoeken is moeilijk. Het is confronterend om toe te geven dat je zo ziek bent dat je naar de arts moet, of misschien is jouw partner ervan overtuigd dat het niet erg genoeg is om naar de dokter te gaan. Ikzelf heb jaren met klachten gelopen voor ik een afspraak maakte bij de arts.

>> Lees ook: Dip of depressie

Stimuleer je partner om toch de stap te maken. Maak eventueel samen de afspraak en ga mee naar de eerste afspraak bij de dokter. De eerste stap is het moeilijkst, al betekent dat niet dat de volgende afspraken makkelijk zijn. Bied je partner dus aan om mee te gaan en vraag af en toe hoe een afspraak is gegaan.

Maar niet alleen iemand die depressief is heeft hulp nodig. Ook diegene die ernaast staat kan het niet alleen aan. Probeer iemand te zoeken met wie je erover kan praten. Misschien is er iemand in de vriendenkring die er ervaring mee heeft, of zoek een vertrouwd persoon in de familie. Zodra je zelf meer openheid over dit onderwerp geeft, merk je hoeveel mensen er ervaring mee hebben.

Schroom zelf ook niet om de stap naar de huisarts te maken als je het gevoel krijgt dat het je echt teveel wordt.

Bied nabijheid en zorg voor ruimte

Ik heb er lang over nagedacht wat ik nodig had tijdens mijn depressie, maar ik vind het nog steeds moeilijk hier een antwoord op te geven. De ene keer wilde ik een arm om me heen, maar durfde er niet om te vragen. Een andere keer wilde ik voor altijd onder mijn deken verdwijnen.

Je voelt je eenzaam, maar een knuffel is teveel. Dit is eigenlijk wat het altijd voor mij was. Je wil niets liever dan erop uit gaan en genieten van een avondje met vrienden of familie, maar het is allemaal teveel. En lukt het een keer om erop uit te gaan, dan heb je een week nodig om bij te komen.

Het hebben van een depressie is zwaar, het is lichamelijk vermoeiend. Een depressie hebben doet pijn. Verwacht dus niet dat iemand die lijdt aan een depressie opspringt als jij een verwendag heb gepland. Een avondje op de bank hangen en samen uit dezelfde bak chips eten is soms al genoeg. Bied nabijheid , zonder het “opdringerig” te laten zijn en praat erover wat je je partner wil bieden. Weten dat iemand in de buurt is voor een knuffel kan al voldoende zijn.

>> Lees ook: Brief aan mezelf – Geachte depressieve ik

Het ligt niet aan jou

Je wordt afgestoten, krijgt overal de schuld van en lijkt een bliksemafleider van alle negativiteit. Iemand in een depressie voelt zich overal onveilig. Jij bent misschien voor je partner de enige veilige haven waar dit soort negatieve dingen eruit kunnen komen. Hoewel het niet acceptabel is dat jij alles over je heen krijgt kan het dus wel gebeuren.

Besef dat dit niet aan jou ligt. Het is voor diegene het enige moment dat hij of zij zich kan ontladen zonder er nog meer angstgevoelens van te krijgen. Praat er open en eerlijk over en laat ook merken wat dit met jou doet. Misschien is het weer eens fijn om een openhartig gesprek met elkaar te voeren.

Zorg voor jezelf

‘Eerst voor jezelf zorgen voor je voor een ander kan zorgen’. Het is zo gemakkelijk om deze regel te negeren als de wereld van je partner (en tegelijkertijd dus ook dat van jou) op zijn kop staat. Toch is het belangrijk om ook voor jezelf te blijven zorgen. Geef jezelf de ruimte om op adem te komen.

Blijf dingen ondernemen waar jij je bij kan opladen. Ga weer eens ouderwets stappen met vrienden of een avondje uit eten. Een uitje zonder rekening te houden met de depressie van je partner kan voor jou zoveel betekenen. Leg je partner uit dat jij dit nodig hebt om hem of haar te blijven steunen. Het is niet een manier om weg te lopen van problemen, maar om kracht te blijven houden om er tegen te vechten.

Beperk het zorgen voor jezelf niet alleen tot een gepland avondje uit. Soms kan het je even teveel worden. Je partner lijdt aan een depressie, maar jij hebt er ook last van. Neem afstand op zware momenten. Loop een extra rondje met de hond of pak weer eens een boek.

Zelfs met al deze tips zal het ongetwijfeld een hele moeilijke periode zijn. Niet weten hoe lang deze periode zal duren zal het er niet makkelijker op maken. Voor de één is het na een paar maanden weer helemaal goed en een ander heeft er nog jaren last van. Het belangrijkste is dat je met je partner blijft praten. Weet waar hij of zij mee zit en waar je bij kan ondersteunen. Ook is het belangrijk dat je partner weet wat er met jou aan de hand is, om jullie band in deze periode sterk te houden.

Wat vind jij het moeilijkste aan het hebben van een partner met een depressie?
Voor mensen die zelf aan een depressie lijden: wat vind jij dat je partner zou moeten weten of doen?

error

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge